Jak napsat dobrou recenzi
Internet a eshopy nám daly do ruky velkou výhodu při rozhodování se o tom, jaký výrobek si koupit. Přímo v konkrétním eshopu nebo i ve srovnávačích zboží se tedy můžeme dočíst názory zákazníků (recenze), kteří již výrobek zakoupili a jsou či nejsou s ním spokojeni. Spousta z vás jistě tyto názory pročítá a při výběru zboží se jimi řídí. Výběr kvalitního zboží vám může často ušetřit dost starostí i peněz. A i vás sem tam eshop či srovnávač vyzve, abyste napsali svůj názor na zakoupené zboží. Proto je dobré vědět jak napsat dobrou recenzi.
Příklady špatných recenzí
Představte si, že pročítáte recenze například na travní sekačky, a dočtete se:
- sekačka je skvělá, nebo
- je to šmejd, nebo
- za tu cenu dobré, nebo
- doručili mi to do 2 dnů.
A nyní upřímně – co vám tyto informace dají? NIC!
Když někdo napíše, že je sekačka skvělá nebo šmejd, o ničem to nevypovídá, jen o tom, že sekačka je nebo není vhodná pro konkrétní požadavky jistého zákazníka. Jenže tyto požadavky nemusí mít vůbec nic společného s tím, jaké požadavky (co do kvality, náročnosti či ceny) máte na výrobek vy.
Za tu cenu dobré – někomu se tatáž cena může zdát levná a jinému vysoká – jak pak bude hodnotit ono „dobré“ v této cenové relaci?
Že vám to doručil obchod (nebo pošta) do 2 dnů opět neříká nic o daném výrobku a takovéto hodnocení by mělo být spíše u hodnocení obchodu, nikoliv výrobku.
Jak napsat dobrou recenzi

Zdroj: Pixabay
Jak jsem již uvedla výše, jistá vlastnost může někomu připadat super, jinému vadí. Proto je lépe nehodnotit zda je něco dobré či špatné, ale „jak se to chová“. V recenzi je tedy dobré popsat vlastnosti výrobku, třeba i takové, které by vám přišly na první pohled logické (a zbytečné uvádět). A to vlastnosti jak dobré, tak i špatné. Zůstaneme u již zmíněné sekačky. Co může zájemce o sekačku zajímat? Například to,:
- zda šířka záběru skutečně odpovídá inzerovanému údaji
- zda je nejvyšší nastavení madla dostatečné i pro vysokou osobu
- jestli jde startování benzínové sekačky lehce či hůře (důležité zejména pro ženy)
- jaká je výdrž baterie u akumulátorové sekačky
- že jste museli sekačku reklamovat 2x během 3 měsíců kvůli nefunkčnímu pojezdu
- že při mírném náklonu z olejové nádržky benzínové sekačky vytéká olej
- zda sekačka zvládne sekat až do krajů (například u palisád)
- jak snadno se nastavuje změna výšky sečení
- zda sekačka zvládá i vyšší trávu, aniž by se dusila
- jestli sekačka naplní zcela sběrný koš, aniž by začala trávu nechávat pod sebou
Kdy psát recenzi
To, že vám obchod či srovnávač pošle žádost o napsání recenze na daný produkt ještě vůbec neznamená, že musíte recenzi psát HNED!!!
Věty typu
- ještě jsme nevyzkoušeli
- je moc brzy
- nevím – byl to dárek pro tetičku
- zeptejte se mě za půl roku
nejen, že nikomu při výběru nepomohou, ale navíc zabírají zbytečné místo v seznamu recenzí a ubírají tak čas na pročítání recenzí zájemcům o výrobek.
Odkaz, který vám přistane v emailu nebývá zpravidla časově omezen. Nic tedy nebrání tomu, abyste si výrobek skutečně nejprve řádně otestovali (a to nikoliv jednou, ale vícekrát), pozorovali, případně si i udělali poznámky (chcete-li si s tím dát opravdu záležet) a recenzi napsali třeba až za několik týdnů či měsíců.
Někteří v recenzích jdou i tak daleko, že ačkoliv napíší, že produkt ještě nezkoušeli, nebo že to byl dárek pro někoho jiného, i přesto uvedou, že jej doporučují nebo dají 100% hodnocení. Vidíte v tom ale tu absurditu? Jak mohu doporučovat něco, co jsem si sám nevyzkoušel – nemám s tím zkušenosti?
Jak hodnotit

Zdroj: Pixabay
Jiní zase výrobek pochválí, ale přitom zaškrtnou, že jej nedoporučují – další absurdní stav. Dáváte-li hodnocení, pak si dávejte pozor nejen na to, zda výrobek doporučujete jiným či nikoliv, ale také na to, zda zaškrtáváte recenzi kladnou či zápornou (pozitivní či negativní) a také na případný počet hvězdiček, kdy zpravidla neplatí školní stupnice, nýbrž opačná – 1 hvězdička = nejhorší, 5 hvězdiček = nejlepší.
Příklady kvalitních recenzí
A kvalitními nemyslím, že jsou ve všem pozitivní, ale že jsou celkem kvalitně napsané 😉 Recenze jsem vybrala namátkou (z Heuréky), nejedná se o žádnou reklamu a ani nezaručuji pravdivost informací v recenzi. V tomto článku jsou pouze pro příklad toho, jak je možné recenzi napsat. Rozklikněte jednotlivé položky.
Hodnotíte výrobek nebo eshop?
Dávejte si pozor na to, kam hodnocení píšete. Obchody mohou požadovat hodnocení dvojího typu.
1. hodnocení výrobku – pro což platí obsah tohoto článku výše, nebo
2. hodnocení eshopu – kde hodnotíte vaši spokojenost nikoliv s výrobkem, ale s eshopem jako takovým (například přehlednost webových stránek, komunikaci, jednoduchost objednávky, platební možnosti, dobu doručení, zkušenosti s vyřízením reklamace či vrácením zboží apod.)
Hodnocení eshopu bývá neméně důležité, než hodnocení výrobků. V ČR je množství eshopů tuším největší (poměrově) v celé Evropě. A ne všechny eshopy poskytují kvalitní služby. Zejména při vašem úmyslu hradit předem je dobré si eshop nejprve důkladně prověřit.